Vodič kroz grafička podešavanja u PC igrama

Vodič kroz grafička podešavanja u PC igrama

8535
1
PODELI
ac4-settings

Grafička podešavanja u današnjim PC igrama su postala vrlo komplikovana. A verovatno mnogi i ne znaju šta tačno svaka od grafičkih opcija radi i čemu je namenjena. Ovaj tekst bi trebalo da razjasni većinu nedoumica koje ste imali oko nekih grafičkih podešavanja u današnjim PC igrama, ali i da vam pomogne da izaberete podešavanja koja vama odgovaraju i da postignete željene performanse i željeni izgled u nekoj igri prilagođen vašoj konfiguraciji.

Rezolucija ekrana (resolution)

Rezolucija je broj horizontalnih i vertikalnih piksela koji se prikazuju na PC monitoru. Na primer 1920×1080 je 1920 horizontalnih piksela naspram 1080 vertikalnih piksela. Rezolucija kod konzola je uvek broj vertiklanih piksela, na primer 1080p. Što je veća rezolucija to ćete više detalja videti u igri bez obzira na ostala podešavanja. Ali veća rezolucija podrazumeva i veću zahtevnost. Najlakše je dobiti veći fps (frames per second, broj frejmova u sekundi), to jest frame rate, tako što ćete oboriti rezoluciju na neku nižu.

2583204-digital_video_resolutions_(vcd_to_6k)

Koju rezoluciju odabrati? Najveću moguću, to jest native rezoluciju vašeg monitora, koja je kod većine monitora danas full HD rezolucija od 1920×1080. Tako ćete postići najbolji kvalitet slike. Nižu rezoluciju treba odabrati samo ako je neka igra totalno neigriva u native rezoluciji na vašem računaru.

Osvežavanje ekrana (refresh rate)

Ova cifra označava koliko se puta se slika na vašem monitoru osvežava po sekundi.Meri se u hercima (Hz). I ova vrednost treba da bude barem ili blizu 60. Razlog je što je 60 Hz limit većine današnjih monitora u native rezoluciji, i ako je vaš računar sposoban da renderuje neku igru sa vrednošću od 60 fps, igra će raditi tečnije. Većina igara na konzolama stare generacije radi na 30 fps.

Koje osvežavanje izabrati? O ovome ne morate puno brinuti, jer se ovo bira u podešavanjima monitora. Ali 60 Hz je uvek pravi izbor. Postoje i monitori koji podržavaju osvežavanje od 120 Hz i više,ali i dalje imaju visoku cenu i nema mnogo igrača koji ih imaju.

Vertical Sync (Vsync)

Ovo je važno podešavanje koje je povezano sa osvežavanjem (refresh rate). Ako je Vsync isključen, vaša grafička kartica može da renderuje frejmove koliko je sposobna, često i više nego što vaš monitor može da prikaže, odnosno više od 60 fps. Rezultat ovoga je efekat na ekranu koji se zove “cepanje ekrana” (screen tearing), gde deluje kao da se gornja polovina ekrana malo ne slaže sa donjom polovinom ekrana, malo je pomerena.

2583203-screen-tearing

Najviše se ovaj efekat može videti ako vrtite kameru okolo u igri brzim tempom. Ako uključite Vsync, ograničavate grafičku karticu da renderuje maksimalno isto frejmova po  sekundi kao što je vrednost osvežavanja vašeg monitora. Ako imate monitor od 60Hz, a većina ima, poželjno je da je vaš računar u stanju da renderuje igru u konstantnih 60 fps.Uključen Vsync može značajno uticati na performanse, jer neće dozvoliti da igra spusti samo malo fps u kompleksinim scenama u igri, nego će fps biti spušten na znatno nižu vrednost da bi se osiguralo da ne bude bilo cepanja ekrana.

Šta izabrati? Vsync treba uključiti samo ako primećujete dosta to cepanje ekrana i smeta vam. Vsync može samo da prouzrokuje niže performanse u nekoj igri, ako vaš računar nije sposoban da renderuje konstantnih 60 fps u nekoj igri. Tako da Vsync treba isključiti

Nova tehnologija Nvidia G-SYNC treba da učini Vsync i cepanje ekrana i probleme sa fps-om da postanu stvar prošlosti. No, još uvek  je mali broj monitora podržava, imaju visoku cenu i uslov je da imate snažnu Nvidia grafičku karticu. Tako da ova tehnologija neće još neko vreme sići u široke igračke mase.

Anti-Aliasing (AA)

2583208-bacfxaacomparison

Ako ste nekad u nekoj igri zagledali detaljno neke objekte, naročito po dijagonali, možda ste primetili da su im ivice testeraste, to jest zašiljene. Anti-aliasing je grafički filter koji treba da eleminiše ove oštre ivice i da objekti u igri i sama igra izgledaju glatko. Ovo se postiže tako što se menja boja piksela oko nazubljenih ivica objekata, tako da se boje počinju stapati oko ivica, i tako se dobija iluzija glatkosti. Ovo značajno povećava hardversku zahtevnost i veoma utiče na performanse, zato što grafička kartica mora pohranjuje podatke u većoj rezoluciji za svaki frejm. Većina igara danas nudi podešavanje anti-aliasing efekta u više nivoa, tako da možete pronaći onaj nivo koji vama odgovara,a koji neće previše uticati na performanse.Ima više tipa renderovanja za anti-aliasing:

Multisampling Anti-aliasing (MSAA): Ovaj tip anti-aliasinga pokušava da bude pametniji i da manje utiče na performanse, tako što se primenjuje samo na delove svakog frejma koji deluju šiljasto,a ne na ceo frejm. Rezultat ovoga je dobar, ali verovatno ćete videti neke šiljke unutar poligona,ali ne i na ivicama objekta.

Fast Approximate Anti-aliasing (FXAA): Ovo je  najbrži  i najmanje zahtevan tip anti-aliasinga.FXAA ne koristi podatke o frejmovima u većoj rezoluciji. Umesto toga se primenjuje direktno na piksele na ekranu u rezoluciji u kojoj igrate. Finalni rezultat je malo mutniji, ali je FXAA mnogo brži i njega gotovo uvek možete da uključite.

Temporal Anti-aliasing(TXAA): Ovo je MSAA sa dodatnim korakom. TXAA uzima u obzir prethodne frejmove da bi proizveo sopstveni sledeći frejm, tako što će proizvesti prosečne vrednosti boja. Ovo znači da pokreti nazubljene ivice utiču na to kako će je TXAA izglačati. Ovo je pokušaj da se smanji treperenje, ali ponekada može proizvesti mutniju sliku nego FXAA i MSAA. TXAA je tehnologija prisutna samo na Nvidia grafičkim karticama,ali i AMD ima svoju verziju ovoga pod nazivom MLAA.

Koji tip anti-aliasinga odabrati? Trebalo bi da možete da uključite barem FXAA ili 2xMSAA, a da performanse ne opadnu toliko. Ali ako je vaš računar i grafička kartica u stanju, onda povećajte MSAA na maksimalnu vrednost koju vam vaš računar dozvoli,a da igra i dalje prihvatljivo radi.

PhysX

PhysX je tehnologija za renderovanje fensi detalja fizike u igrama. To su dodatni detalji prilikom uništavanja objekata, kao na primer pojedinačni komadići drveta ili razbijenog stakla  ili detalji na odeći i vlaknima na objektima, recimo zastava koja se vijori na vetru ili tkanina koja se obmotava oko objekata na prirodan način. PhysX je opcija ekskluzivna samo za NVidia grafičke kartice koje je hardverski podržavaju.Ali i sa AMD karticom je možete uključiti,ali će se u tom slučaju vršiti softverski PhysX rendering preko procesora i ovo će sigurno značajno uticati na performanse.Čak i sa Nvidia karticom, nekad je uticaj koju ima PhysX na performanse preveliki, pa je ovo možda opcija koju ćete prvo isključiti,ako igra postane neigriva sa njom.

Šta izabrati? Ako imate snažnu Nvidia grafičku karticu, onda uključite PhysX, u suprotnom ne. PhysX efekti se zaista primećuju u malom broju igara, a to su recimo Mirror’ Edge ili Batman Arkham serijal.

Supersampling

Ovo je intenzivniji tzv “brute force” metod ukljanjanja nazubljenih ivica  od anti-aliasinga. Kada je uključen, računar renderuje svaki frejm u mnogo većoj rezoluciji nego što monitor zaista prikazuje i onda smanjuje sliku da bi stala na monitor.Kada se smanje, podaci sa slike veće rezolucije se koriste da bi se proračunale boje potrebne da se oštre ivice učine glatkim. Supersampling daje najbolji rezultat u postizanju glatkih ivica objekata, ali je i nazahtevniji grafički metod.

Šta izabrati: Supersampling držite isključenim, osim ako imate zaista moćan računar i ako ste prethodno svaku drugu grafičku opciju odvrnuli do maksimuma.

Screen Space Ambient Occlusion (SSAO)

Ovo je fensi metod simuliranja formiranja senki oko ivica objekata ili u uglovima zidova. Ovo su “lažne” senke u smislu da nisu proizvod dinamičnog osvetljenja i postoje samo iz vaše trenutne perspektive gledanja. Uticaj na performasne je zanemraljiv,ali kvalitet ovih senki varira od igre do igre. Napredniji, grafički intenzivniji metod se zove Horizon-based ambient occlusion (HBAO i HBAO+) i daje bolje senke,ali zahteva grafičku karticu koja podržava DirectX 10 ili 11.

Koje podešavanje izabrati? Ako ga vaš računar podržava izaberite HBAO+. Ali ako senke izgledaju čudno nakon što se ovo uključi, možete isključiti ovaj efekat.

2583217-po7rty

Anisotropic Filtering (AF)

Igre moraju da koriste razne načina da bi izgledale i radile glatko,a jedna od najstarijih metoda ovog tipa je Anisotropic filtering. Ona zamućuje teksture na površinama što su one dalje od vas.Bez anisotropic filtering-a, vide se oštri prelazi između nivoa zamućenja kada gledate na primer preko teksture na podu. Filtriranje tekstura stapa te nivoe detalja,a rezultat je glađa i manje primetna tranzicija između detaljnih tekstura u blizini i zamućenih udaljenih tekstura.

Šta odabrati? Uticaj na performanse u igri je zanemarljiv kada je anisotropic filtering u pitanju,pa AF možete odvrnuti i do 16X i uživati u glatkim prelazima udaljenih tekstura na travi, blatu ili betonu.

Depth of Field

Možda ste primetili, naročito ako ste kratkovidi,  da su objekti u daljini mutniji od onih koji su vam bliži. Depth of field podešavanje u igrama simulira ovaj efekat tako što zamućuje udaljene objekte. Ovo podešavanje kontroliše intenzitet zamućivanja, a ne udaljenost na kojoj objekti počinju da se zamućuju.

Šta izabrati? Uticaj na performanse je zanemarljiv, ali u nekim igrama, depth of field efekti zamućuju objekte previše zbog postizanja željenog grafičkog stila, pa izaberite ono podešavanje gde koje vam dozvoljava da ipak donekle jasno vidite objekte.

2583219-iy5motsn4kxij

Post-processing

Ova podešavanja mogu imati različite efekte u različitim igrama. Najčešće se odnosi na efekte kao što je bloom, koji čini da svetlost lagano “krvari” to jest utapa se u okruženje ili motion blur, koji simulira brze pokrete glave ili kamere. Još jedan efekat, high dynamic range lighting (HDR) simulira višak svetla koje ljudsko oko iskusi kada iz zamračenog prostora naglo pređe u jako osvetljen prostor.

Šta izabrati? Ovi efekti mogu uticati na performanse, tako da ih treba smanjiti ili isključiti ako imate problema. A takođe se ne dopadaju svima motion blur ili bloom, tako da lični ukus može uticati na vaš izbor.

Krajnji izbor koja ćete grafička podešavanja odabrati je samo na vama. Slobodno eksperimentišite dok ne dođete do željenih efekata.

Izvor: Gamespot

1 KOMENTAR

POSTAVI ODGOVOR